Bangkok w pigułce

Bangkok – miasto królów

Bangkok jest jeszcze młodym miastem; liczy sobie trochę ponad 200 lat. Zawsze był katalizatorem procesów zachodzących w kraju, w którym tradycja i nowoczesność łączą się w jedną wyjątkową mieszankę. Bardziej niż gdzie indziej przejawia się tutaj szacunek Tajów dla kultury i religii oraz ich otwartość na nowości i postępowe trendy.

Historia

Historia Bangkoku

Najstarsze wykopaliska w Ban Chiang (Tajlandia północnowschodnia) kryją w sobie pozostałości cywilizacji z okresu około 3600 lat przed Chrystusem. Korzenie Tajów tkwią jednak w południowowschodnich Chinach, w dolinie rzeki Jangtse, gdzie stworzyli oni w 650 roku naszej ery niezależne Królestwo Nanchao (Nanczao). W roku 1253 Królestwo to zostało zaatakowane i podbite przez Kublaj Chana. Inwazja spowodowała wymuszoną wędrówkę ludu na południe, do Tajlandii, znanej wówczas jako region Syjamu. Tajowie osiedlili się w niezwykle urodzajnej dolinie rzeki Chao Praya (Czao Praja) i zbudowali nową stolicę Sukkothai (Sukotai). Ponad 100 lat później przenieśli ją do Ayutthaya (Ajuttaja), skąd rządzono krajem od 1350 do 1767 roku. Po zniszczeniu Ayutthayi (Ajuttaji) przez Birmańczyków generał Taksin ogłosił stolicą Thonburi. Jego następca, generał Chakri (Czakri), przeniósł stolicę na drugi brzeg rzeki i zbudował swoje pałace w Baan Makok, z którego później rozwinął się Bangkok. Generał Chakri (Czakri) został Ramą I, założycielem do dzisiaj panującej Dynastii Chakri. Jemu zawdzięcza Bangkok swoje najbardziej imponujące pałace, świątynie i fortyfikacje.

Bangkok współcześnie

Współczesny Bangkok z lotu ptaka
Współczesny Bangkok z lotu ptaka

Bangkok leży na płaskich terenach nad brzegami rzeki Chao Praya (Czao Praja), parę kilometrów powyżej jej ujścia do zatoki Tajlandzkiej (Syjamskiej). Tutaj rezyduje rodzina królewska, tutaj znajduje się siedziba rządu i administracji. Właśnie w Bangkoku krzyżują się wszystkie ścieżki przemysłu, handlu i świata finansów; tu też znajduje się najważniejszy port kraju. Ponad 10 procent wszystkich Tajów mieszka w tej największej obecnie aglomeracji. Bangkok jest lustrzanym odbiciem kraju, który notuje od lat najwyższe na świecie wskaźniki wzrostu gospodarczego i jest zarazem kwintesencją dalekowschodniej egzotyki. W fascynujący sposób zderzają się tutaj ciągle żywe tradycje i wpływy Zachodu: na dachach wielopiętrowych budynków bankowych buduje się kapliczki dla duchów opiekuńczych, przy otwieraniu najbardziej nowoczesnych butików odprawiane są obrzędy religijne, a święte drzewa wyznaczają bieg ulic. Bangkok, określany “Miastem Aniołów”, jest miastem zarazem średniowiecznym i nowoczesnym; oba zgodnie współistnieją obok siebie. Jego pełna nazwa, którą jako najdłuższą na świecie wpisano do Księgi Rekordów Guniessa, zawiera szereg słów opisujących obrazowo różnorodność stolicy Tajlandii.

Stare Miasto w Bangkoku

W stolicy Tajlandii próżno by szukać centrum. W tym wielkim mieście, zbudowanym na około 1600 km kwadratowych powierzchni, każda dzielnica ma swoje centrum. Najwięcej atrakcji turystycznych znajduje się na Starym Mieście otoczonym przez wodę. Jego rdzeń stanowi wyspa zwana Rattanakosin. Niektórym przelotowym ulicom Bangkoku wprawdzie nadano już nowoczesny wygląd, ale w wielu dzielnicach wydaje się, iż czas się tam zatrzymał. W warsztatach rzemieślniczych, niezmiennie od wielu pokoleń, rodziny wykonują np. miseczki na jałmużnę dla buddyjskich mnichów lub statuetki Buddy. W dzielnicy hinduskiej Pahurat można wyczuć różnobarwną atmosferę bazaru, tutaj także znajduje się druga, poza Indiami, największa świątynia Sikhów. W przylegającej do niej dzielnicy chińskiej, Chinatown, kulisi, wróżbici i złotnicy pozwalają wierzyć, iż jesteśmy w starym Szanghaju. Liczne jarmarki uliczne, garkuchnie i restauracje oferują posiłki. Dzielnica staromiejska jest interesująca dla turystów lubiących poznawać specyfikę miast, którzy nie boją się zapuścić w wąskie uliczki, tam, gdzie z powodu tłoku nie docierają autokary wycieczkowe.

Komunikacja

Tuk-tuk na ulicy w Bangkoku
Tuk-tuk na ulicy w Bangkoku

Z uwagi na duże odległości i położenie miasta nad wodą do wielu miejsc nie da się dotrzeć pieszo, toteż w Bangkoku komunikacja jest bardzo rozbudowana i różnorodna. Sprawna sieć autobusowa zapewnia połączenia ze wszystkimi dzielnicami i wieloma miejscowościami poza stolicą. Uzupełniają ją taksówki, tuktuki, mikrobusy, motocykle, łodzie rejsowe oraz promy osobowe. Od grudnia 1999 r. działa tzw. Skytrain, czyli kolejka napowietrzna, która w dużym stopniu odciąża w Bangkoku komunikację naziemną. Zapewnia ona mieszkańcom oraz turystom możliwość szybkiego przemieszczania się i pozwala oglądać miasto, także nocą, z innej perspektywy. Dwie linie kolejki krzyżują się na dworcu na placu Siamskim (Siam Square). Bilety należy kasować przy wejściu do kolejki w specjalnych automatach przy bramkach. Kosztują one obecnie, zależnie od liczby przystanków, od 10 do 40 bahtów. W stolicy widać wyraźnie ożywioną krzątaninę i pracowitość jej mieszkańców, do której przyjezdny przyzwyczaja się dopiero po paru dniach. Jedynie w weekendy lub w święta ruch zamiera i można po mieście poruszać się znacznie szybciej.

© 2024: Tajlandia | Travel Theme by: D5 Creation | Powered by: WordPress